Utrecht, september 2025 - Bijna alle Nederlanders bezoeken minimaal één keer per week de supermarkt (93%), en de folder blijkt daarbij nog steeds van grote invloed. Het Consumentenonderzoek 2025, uitgevoerd door Deloitte onder begeleiding van Flycatcher, brengt jaarlijkse trends in consumentengedrag en aankoopkeuzes in kaart.
Uitgaven in de supermarkt
Een Nederlands gezin geeft wekelijks zo’n €130 per week uit in de (web)supermarkt. Ruim 80% van de consumenten oriënteert zich voorafgaand aan het boodschappen doen, waarbij supermarktfolders de belangrijkste bron zijn. Het onderzoek toont aan hoe Nederlanders zich voorbereiden:
Supermarktfolders als sturend middel
Voor 25% van de consumenten is een aantrekkelijke aanbieding in de (digitale) folder altijd een reden om naar een andere supermarkt te gaan. Dat is een stijging van 2% ten opzichte van 2024 en 2023. Een grote meerderheid (87%) van de ondervraagde maakt zich zorgen over de prijsstijgingen. Bijna de helft uit deze groep (47%) kiest hun supermarkt daarom op basis van aanbiedingen.
Het Consumentenonderzoek 2025 bevestigt opnieuw de overtuigende kracht van folders: aantrekkelijke aanbiedingen blijven een belangrijke drijfveer in het supermarktgedrag van Nederlanders en zijn een effectief middel voor supermarkten om klanten te winnen en te behouden.