In september stelden we het Bereiksonderzoek voor folders 2024/2025 op aanvraag beschikbaar. Nu delen we graag de belangrijkste resultaten. De cijfers laten zien dat papieren folders nog steeds een krachtig en relevant medium zijn.
12,9 miljoen folderlezers
Ruim 90% van de Nederlanders (18+) leest folders. Dat zijn 12,9 miljoen consumenten die wekelijks hun aandacht schenken aan een medium dat zich al decennialang staande houdt. Folders hebben iets unieks: ze komen letterlijk binnen. Terwijl online campagnes strijden om slechts enkele seconden aandacht, nemen consumenten gemiddeld 15 minuten per week de tijd om folders door te bladeren, vaak op momenten wanneer het boodschappenlijstje wordt bepaald.
Vertrouwen en relevantie
Consumenten waarderen folders als informatief, praktisch en inspirerend. De waardering is zo hoog, dat 54% van de lezers folders zou missen als ze niet meer zouden verschijnen.
De belangrijkste redenen om ze te lezen:
Van lezen naar doen
Maar het blijft niet bij alleen lezen. Het onderzoek laat zien dat ze consumenten echt in beweging brengen. 86% komt namelijk in actie:
Folders zijn dus niet alleen zichtbaar, maar ook effectief van oriëntatie tot aankoop.
Conclusie
Folders zijn een sterk marketinginstrument dat wekelijks zijn waarde bewijst. In een tijd waarin aandacht schaars is, combineren folders bereik, vertrouwen en activatie in één medium en blijven ze consumenten effectief inspireren en in beweging brengen.
Wil je graag de hele onderzoeksrapportage digitaal of op papier ontvangen? Stuur dan een mail naar communicatie@spotta.nl.