Een algemeen doelgroepprofiel op basis van klantdata
Samen met Plein.nl is inzichtelijk gemaakt op basis van klantdata welk doelgroepprofiel de meest actieve kopers zijn op Plein.nl. Een belangrijk doelgroepkenmerk is dat het veelal mensen met een hoger welstandsniveau zijn die producten op Plein.nl kopen. Echter kan de doelgroepsegmentatie nog specifieker door maandelijks de inhoud van de folder te analyseren.

Analyse van de inhoud van de folder
Bij de maandelijkse analyse van de inhoud van de Plein.nl folder kijken onze Business Intelligence Analisten onder meer naar:

  • welke producten er het meest in staan
  • wat er op de coverpositie en de achterkant staat
  • of er bulkartikelen in staan die passen bij meerpersoonshuishoudens

Ter beeldvorming laten we zien hoe de doelgroepsegmentatie voor de Plein.nl folder in week 17 tot stand is gekomen.

visual plein 2

Op de afbeeldingen rechts valt op dat erop in de folder meerdere pagina’s, waaronder de voorpagina, baby- en kinderproducten worden gepromoot: Pampers, Zwitsal, Huggies en WaterWipes. Doordat deze productcategorie vaak aanwezig is, is er besloten om naast welstandsniveau ook te segmenteren op huishoudens vanaf drie personen met een kind/kinderen jonger dan 5 jaar.

Daarnaast is bijna een hele pagina van de folder gevuld met katten en hondenvoer van Prins, Voskes, Smolke en Edgar & Coopier. Hierdoor kan ook het doelgroepkenmerk huishoudens met honden of katten worden toegevoegd.

honden en katten segmentatie case

Het resultaat
Dankzij deze doelgroepsegmentatie ziet Plein.nl de eerste dagen na de verspreiding een directe verhoging in het aantal conversies. Kortom doelgroepsegmentatie op basis van klantdata en de inhoud van de folder is effectief en zorgt voor een betere conversie!

Wil je weten hoe onze Business Intelligence Analisten jouw verspreidplan kunnen optimaliseren met behulp van doelgroepsegmentatie? We gaan graag met je in gesprek.

Bekijk ook eens onze andere berichten

InMijnBus één jaar landelijk actief: minder verspilling, meer regie voor de consument

10-6-2025

Sinds de landelijke uitrol tussen september 2023 en juni 2024 hebben huishoudens in heel Nederland via InMijnBus zelf de regie over het ontvangen van een folderpakket in hun brievenbus.

Spotta stapt in de postmarkt

5-6-2025

Op 26 mei jl. bracht FD het nieuws dat Spotta zich bij de ACM heeft geregistreerd als postvervoersbedrijf. Daarmee betreden we officieel de postmarkt.

De winnaars van de Reclamefolder Awards 2025 zijn bekend!

4-6-2025

Tijdens het event Catch the Shopper op 3 juni jl. in Groenekan zijn de winnaars van de Reclamefolder Awards 2025 bekendgemaakt. 

Spotta breidt dienstverlening uit met bezorging van direct mail

Catch the Shopper 2025

19-05-2025

Op 3 juni vindt Catch the Shopper plaats; een dag vol inspiratie, innovatie en inzichten in de toekomst van shoppermarketing. 

Case study: De kracht van de papieren folder bij Expert

19-05-2025

In deze case study onderzoeken we hoe de inzet van de papieren folder Expert ondersteunt bij de gekozen strategie en welke resultaten dit heeft opgeleverd. 

Meer gelezen folders, meer actie door de consument

01-05-2025

Uit recent onderzoek van Markteffect blijkt dat gepersonaliseerde folderpakketten, zoals aangeboden door Folderkiezer, aanzienlijk effectiever zijn in het stimuleren van consumentengedrag.

Inline productie van geadresseerde folderpakketten in Den Bosch

14 april 2025

Volgende stap op de InMijnBus-roadmap zorgt voor hogere bezorgkwaliteit en minder werkdruk voor bezorgers. 

01 / 08