Hoe Plein.nl een hogere conversieratio behaalt met doelgroepsegmentatie voor hun folder

30-05-2024

E-tailer Plein.nl brengt maandelijks een folder uit om haar uitgebreide productassortiment bij de Nederlandse consumenten te promoten. Welk producten er in de folder staan? Dat is afhankelijk van de fabrikanten die hun producten extra onder de aandacht willen brengen. Het gevolg; een folder met een uiteenlopend aanbod. Aan onze Business Intelligence Analisten de uitdaging om samen met Plein.nl een zo optimaal mogelijk verspreidingsplan te ontwikkelen met als doel het behalen van een zo’n hoog mogelijke conversie.   

Plein.nl flyer

Een algemeen doelgroepprofiel op basis van klantdata
Samen met Plein.nl is inzichtelijk gemaakt op basis van klantdata welk doelgroepprofiel de meest actieve kopers zijn op Plein.nl. Een belangrijk doelgroepkenmerk is dat het veelal mensen met een hoger welstandsniveau zijn die producten op Plein.nl kopen. Echter kan de doelgroepsegmentatie nog specifieker door maandelijks de inhoud van de folder te analyseren.

Analyse van de inhoud van de folder
Bij de maandelijkse analyse van de inhoud van de Plein.nl folder kijken onze Business Intelligence Analisten onder meer naar:

  • welke producten er het meest in staan
  • wat er op de coverpositie en de achterkant staat
  • of er bulkartikelen in staan die passen bij meerpersoonshuishoudens

Ter beeldvorming laten we zien hoe de doelgroepsegmentatie voor de Plein.nl folder in week 17 tot stand is gekomen.

visual plein 2

Op de afbeeldingen rechts valt op dat erop in de folder meerdere pagina’s, waaronder de voorpagina, baby- en kinderproducten worden gepromoot: Pampers, Zwitsal, Huggies en WaterWipes. Doordat deze productcategorie vaak aanwezig is, is er besloten om naast welstandsniveau ook te segmenteren op huishoudens vanaf drie personen met een kind/kinderen jonger dan 5 jaar.

Daarnaast is bijna een hele pagina van de folder gevuld met katten en hondenvoer van Prins, Voskes, Smolke en Edgar & Coopier. Hierdoor kan ook het doelgroepkenmerk huishoudens met honden of katten worden toegevoegd.

honden en katten segmentatie case

Het resultaat
Dankzij deze doelgroepsegmentatie ziet Plein.nl de eerste dagen na de verspreiding een directe verhoging in het aantal conversies. Kortom doelgroepsegmentatie op basis van klantdata en de inhoud van de folder is effectief en zorgt voor een betere conversie!

Wil je weten hoe onze Business Intelligence Analisten jouw verspreidplan kunnen optimaliseren met behulp van doelgroepsegmentatie? We gaan graag met je in gesprek.

Bekijk ook eens onze andere berichten

Facts & Figures Brievenbusreclame 

23-7-2024

In deze infographic ontdek je interessante en actuele cijfers en feiten over brievenbusreclame verspreidt door Spotta. 

90% van de Nederlanders leest reclamefolders

15-7-2024

Onderzoek van GfK, onder toezicht van NMO, toont aan dat papieren folders massaal worden gelezen door Nederlanders van 18 jaar en ouder.

 

Hoe Duitse retailers Nederlandse koopjesjagers voor zich winnen 

25-06-2024

In de afgelopen vier jaar is het aantal Nederlanders dat in Duitsland winkelt bijna verdubbeld, blijkt uit het recent gepubliceerde koopstromenonderzoek Oost-Nederland. Waarom Nederlanders zoveel de grens oversteken voor hun boodschappen?

 

Spotta introduceert met succes InMijnBus in heel Nederland

6-6-2024

Na een succesvolle introductieperiode is InMijnBus nu overal in Nederland beschikbaar. Dankzij de inzet van onze bezorgers hebben we dit duurzame bezorgmodel snel kunnen uitrollen.

 

De winnaars van de Reclamefolder Awards 2024 zijn bekend!

7-6-2024

Op 6 juni jl. werden de Reclamefolder Awards 2024 uitgereikt tijdens het Catch the Shopper event in Groenekan.

 

Webinar: Bereiksonderzoek Folders 2023/2024

21-6-2024

Op 9 juli om 11:00 uur presenteert GfK samen met Spotta middels een webinar de belangrijkste resultaten uit het Bereiksonderzoek Folders 2023/2024.  

 

Eerst proeven, dan geloven!

20-05-2024

Bekijk onze nieuwe infographic over sampling via de brievenbus voor interessante facts & figures over sampling via de brievenbus!

 

Zien we jou ook op Catch The Shopper?

24-05-2024

Op donderdag 6 juni a.s. zijn wij weer te vinden op het jaarlijkse event Catch The Shopper.

 

01 / 08