Stap 1: Definiëren van de doelgroep 
Om doelgericht te verspreiden, is het belangrijk om scherp te hebben wat de kenmerken zijn die jouw doelgroep onderscheiden van andere consumenten. Op basis van klantdata voerden onze Business Intelligence analisten een doelgroepanalyse op wijk niveau uit voor diverse productgroepen. Hieruit kwamen specifieke socio-demografische consumentenkenmerken naar voren wat als basis diende voor een look-a-like profiel. Deze werd vervolgens gebruikt voor het opstellen van een verspreidplan.

Stap 2: Opstellen van een verspreidplan 
Met het juiste look-a-like profiel in zicht, legden onze Business Intelligence analisten dit profiel over de beschikbare data van Spotta. Daarbij werd ook rekening gehouden met het budget, de gewenste geografische locatie en de beoogde oplage van Budget Thuis. Op basis van deze gegevens werden specifieke wijken geselecteerd waar de trefkans met de doelgroep het hoogst was en de verspreiding dus het meest effectief. 

Stap 3: Opzetten van een controlegroep 
Voordat er werd verspreid, werd ook op wijkniveau een controlegroep gedefinieerd binnen de gekozen verspreidgebieden. Deze controlegroep ontving geen folder. Op deze manier kon worden gemeten of de gerealiseerde uplift daadwerkelijk te wijten was aan de folderverspreiding of dat andere media-instrumenten ingezet door Budget Thuis en externe factoren dit hadden bewerkstelligd. 

Stap 4: De verspreiding 
Vervolgens werd de folder in de specifieke verspreidgebieden en op afgesproken momenten verspreid in het Spotta folderpakket thuis in de brievenbus bij de doelgroep.  

Stap 5: Analyseren van het resultaat 
Na de data van de controlegroep naast de groep van ontvangers in het verspreidgebied te hebben gelegd, kon er geconcludeerd worden dat de verspreiding een aanzienlijke impact heeft gehad. De uplift in nieuwe klanten was significant ten opzichte van de controlegroep.  

Kortom, folderverspreiding met doelgroepsegmentatie werkt! Door nauw samen te werken met onze adverteerders, kunnen we de effectiviteit van de folderverspreiding optimaliseren. Benieuwd naar wat wij voor jouw merk kunnen betekenen? Neem vandaag nog contact op en ontdek hoe we jouw merkimperium kunnen versterken! 

Bekijk ook eens onze andere berichten

Spotta bezorgt eerste Direct Mails 

18-09-2025

Op 26 mei kondigden we onze nieuwe dienst Direct Mail aan en hebben we ons om die reden officieel als postvervoerder geregistreerd. Dat deze dienst naadloos aansluit bij de behoefte van adverteerders, blijkt uit de grote belangstelling die we sinds de lancering hebben ontvangen

Spotta investeert in slimmer, efficiënter en duurzamer bezorgen 

18-09-2025

Met als doel het bezorgen van brievenbusreclame slimmer, efficiënter én duurzamer te maken, investeert Spotta de komende jaren maar liefst 20 miljoen euro in de modernisering van het machinepark. 

De belangrijke rol van folders bij de supermarktkeuze van consumenten

25-09-2025

Bijna alle Nederlanders bezoeken minimaal één keer per week de supermarkt (93%), en de folder blijkt daarbij nog steeds van grote invloed. Het Consumentenonderzoek 2025, uitgevoerd door Deloitte onder begeleiding van Flycatcher, brengt jaarlijkse trends in consumentengedrag en aankoopkeuzes in kaart. 

Folders onverminderd populair: 90% van de Nederlanders leest folders

05-09-2025

De papieren folder is onverminderd populair. Dat blijkt uit het nieuwste, onafhankelijke Bereiksonderzoek Folders 2024/2025, uitgevoerd door GfK onder begeleiding van het Nationaal Media Onderzoek (NMO). 

Facts & Figures over het Folderpakket

17-7-2025

Deze infographic toont interessante en actuele cijfers en feiten over papieren folders en de folderpakketten die door Spotta worden verspreid.

De politiek kan de postmarkt redden

10-7-2025

Op 30 juni 2025 stuurde Vincent Karremans, minister van Economische Zaken, een voorstel naar de Tweede Kamer voor wijzigingen in de Postwet. Spotta vindt dat het voorstel op korte en middellange termijn te weinig ruimte biedt aan concurrentie. 

Spotta test nieuwe bezorgstrategie in Den Bosch

26-6-2025

Utrecht, 26 juni 2025 – Spotta zet een belangrijke stap in de evolutie van de verspreiding van brievenbusreclame. In Den Bosch is recent een pilot gestart waarbij folderpakketten geadresseerd worden bezorgd. Deze nieuwe bezorgmethode maakt het mogelijk om naast folders ook direct mail én tijdschriften gecombineerd te bezorgen tijdens één bezorgronde.

InMijnBus één jaar landelijk actief: minder verspilling, meer regie voor de consument

10-6-2025

Sinds de landelijke uitrol tussen september 2023 en juni 2024 hebben huishoudens in heel Nederland via InMijnBus zelf de regie over het ontvangen van een folderpakket in hun brievenbus.

01 / 08