De kracht van digitale en printmedia
Veel bedrijven kiezen uitsluitend voor een digitale strategie en onderschatten hiermee de gecombineerde inzet van digitale en printmedia. Beide media hebben namelijk hun eigen unieke kracht. Digitale media bieden ongekende mogelijkheden voor interactiviteit en betrokkenheid. Ze stellen bedrijven in staat om gepersonaliseerde boodschappen te sturen via mobiele advertenties en sociale media. Ook kunnen consumenten digitaal actief communiceren met merken en hun aankoopervaringen delen via recensies en beoordelingen.

Aan de andere kant is printmedia bijzonder effectief in het versterken van merkherkenning en -binding. Onderzoek van Millward Brown toont aan dat print hersengebieden activeert die betrokken zijn bij emotionele verwerking, wat leidt tot een diepere verbinding met het merk. Volgens Canada Post vereist printmedia bovendien minder cognitieve inspanning, wat resulteert in een hogere merkherinnering: 75% voor fysieke media versus 44% voor digitale media. Een ander uniek kenmerk van print is de "lock-in" kracht: gedrukte materialen blijven vaak langer aanwezig in huis of op het werk, wat zorgt voor herhaalde blootstelling aan de merkboodschap en de kans op aankoopbeslissingen vergroot.

Een eigen plek in de customer journey
Digitaal en printmedia hebben elk hun eigen kracht en daarmee een eigen specifieke plek in de customer journey. Printkanalen zijn effectief om in te zetten aan het begin, wanneer het doel is merkherkenning te creëren en conversies te genereren. Digitale kanalen zijn waardevol voor de klantretentie fase. Daarnaast is het mogelijk beide type media te combineren in opeenvolgende touchpoints, zoals een QR-code op een flyer die naar een interactieve landingspagina leidt. Zo maximaliseer je de marketingeffectiviteit door beide media in de customer journey te integreren.

Heb je zorgen over de milieu-impact van print, dan biedt hoofdstuk 1 van Jeremy Tawedian's rapport interessante inzichten. Raadpleeg het voor meer informatie over de synergie van print en digitaal: print&digital report.indd (intergraf.eu).

Bekijk ook eens onze andere berichten

Spotta test nieuwe bezorgstrategie in Den Bosch

26-6-2025

Utrecht, 26 juni 2025 – Spotta zet een belangrijke stap in de evolutie van de verspreiding van brievenbusreclame. In Den Bosch is recent een pilot gestart waarbij folderpakketten geadresseerd worden bezorgd. Deze nieuwe bezorgmethode maakt het mogelijk om naast folders ook direct mail én tijdschriften gecombineerd te bezorgen tijdens één bezorgronde.

Webinar Bereiksonderzoek Folders 2024/2025

04-07-2025

Op woensdag 4 september om 11:00 uur presenteren GfK en Spotta de nieuwste resultaten uit het onafhankelijke Bereiksonderzoek Folders 2024/2025 via een gratis webinar. 

InMijnBus één jaar landelijk actief: minder verspilling, meer regie voor de consument

10-6-2025

Sinds de landelijke uitrol tussen september 2023 en juni 2024 hebben huishoudens in heel Nederland via InMijnBus zelf de regie over het ontvangen van een folderpakket in hun brievenbus.

Spotta stapt in de postmarkt

5-6-2025

Op 26 mei jl. bracht FD het nieuws dat Spotta zich bij de ACM heeft geregistreerd als postvervoersbedrijf. Daarmee betreden we officieel de postmarkt.

De winnaars van de Reclamefolder Awards 2025 zijn bekend!

4-6-2025

Tijdens het event Catch the Shopper op 3 juni jl. in Groenekan zijn de winnaars van de Reclamefolder Awards 2025 bekendgemaakt. 

Spotta breidt dienstverlening uit met bezorging van direct mail

Catch the Shopper 2025

19-05-2025

Op 3 juni vindt Catch the Shopper plaats; een dag vol inspiratie, innovatie en inzichten in de toekomst van shoppermarketing. 

Case study: De kracht van de papieren folder bij Expert

19-05-2025

In deze case study onderzoeken we hoe de inzet van de papieren folder Expert ondersteunt bij de gekozen strategie en welke resultaten dit heeft opgeleverd. 

01 / 08