De kracht van digitale en printmedia
Veel bedrijven kiezen uitsluitend voor een digitale strategie en onderschatten hiermee de gecombineerde inzet van digitale en printmedia. Beide media hebben namelijk hun eigen unieke kracht. Digitale media bieden ongekende mogelijkheden voor interactiviteit en betrokkenheid. Ze stellen bedrijven in staat om gepersonaliseerde boodschappen te sturen via mobiele advertenties en sociale media. Ook kunnen consumenten digitaal actief communiceren met merken en hun aankoopervaringen delen via recensies en beoordelingen.

Aan de andere kant is printmedia bijzonder effectief in het versterken van merkherkenning en -binding. Onderzoek van Millward Brown toont aan dat print hersengebieden activeert die betrokken zijn bij emotionele verwerking, wat leidt tot een diepere verbinding met het merk. Volgens Canada Post vereist printmedia bovendien minder cognitieve inspanning, wat resulteert in een hogere merkherinnering: 75% voor fysieke media versus 44% voor digitale media. Een ander uniek kenmerk van print is de "lock-in" kracht: gedrukte materialen blijven vaak langer aanwezig in huis of op het werk, wat zorgt voor herhaalde blootstelling aan de merkboodschap en de kans op aankoopbeslissingen vergroot.

Een eigen plek in de customer journey
Digitaal en printmedia hebben elk hun eigen kracht en daarmee een eigen specifieke plek in de customer journey. Printkanalen zijn effectief om in te zetten aan het begin, wanneer het doel is merkherkenning te creëren en conversies te genereren. Digitale kanalen zijn waardevol voor de klantretentie fase. Daarnaast is het mogelijk beide type media te combineren in opeenvolgende touchpoints, zoals een QR-code op een flyer die naar een interactieve landingspagina leidt. Zo maximaliseer je de marketingeffectiviteit door beide media in de customer journey te integreren.

Heb je zorgen over de milieu-impact van print, dan biedt hoofdstuk 1 van Jeremy Tawedian's rapport interessante inzichten. Raadpleeg het voor meer informatie over de synergie van print en digitaal: print&digital report.indd (intergraf.eu).

Bekijk ook eens onze andere berichten

Spotta bezorgt eerste Direct Mails 

18-09-2025

Op 26 mei kondigden we onze nieuwe dienst Direct Mail aan en hebben we ons om die reden officieel als postvervoerder geregistreerd. Dat deze dienst naadloos aansluit bij de behoefte van adverteerders, blijkt uit de grote belangstelling die we sinds de lancering hebben ontvangen

Spotta investeert in slimmer, efficiënter en duurzamer bezorgen 

18-09-2025

Met als doel het bezorgen van brievenbusreclame slimmer, efficiënter én duurzamer te maken, investeert Spotta de komende jaren maar liefst 20 miljoen euro in de modernisering van het machinepark. 

De belangrijke rol van folders bij de supermarktkeuze van consumenten

25-09-2025

Bijna alle Nederlanders bezoeken minimaal één keer per week de supermarkt (93%), en de folder blijkt daarbij nog steeds van grote invloed. Het Consumentenonderzoek 2025, uitgevoerd door Deloitte onder begeleiding van Flycatcher, brengt jaarlijkse trends in consumentengedrag en aankoopkeuzes in kaart. 

Folders onverminderd populair: 90% van de Nederlanders leest folders

05-09-2025

De papieren folder is onverminderd populair. Dat blijkt uit het nieuwste, onafhankelijke Bereiksonderzoek Folders 2024/2025, uitgevoerd door GfK onder begeleiding van het Nationaal Media Onderzoek (NMO). 

Facts & Figures over het Folderpakket

17-7-2025

Deze infographic toont interessante en actuele cijfers en feiten over papieren folders en de folderpakketten die door Spotta worden verspreid.

De politiek kan de postmarkt redden

10-7-2025

Op 30 juni 2025 stuurde Vincent Karremans, minister van Economische Zaken, een voorstel naar de Tweede Kamer voor wijzigingen in de Postwet. Spotta vindt dat het voorstel op korte en middellange termijn te weinig ruimte biedt aan concurrentie. 

Spotta test nieuwe bezorgstrategie in Den Bosch

26-6-2025

Utrecht, 26 juni 2025 – Spotta zet een belangrijke stap in de evolutie van de verspreiding van brievenbusreclame. In Den Bosch is recent een pilot gestart waarbij folderpakketten geadresseerd worden bezorgd. Deze nieuwe bezorgmethode maakt het mogelijk om naast folders ook direct mail én tijdschriften gecombineerd te bezorgen tijdens één bezorgronde.

InMijnBus één jaar landelijk actief: minder verspilling, meer regie voor de consument

10-6-2025

Sinds de landelijke uitrol tussen september 2023 en juni 2024 hebben huishoudens in heel Nederland via InMijnBus zelf de regie over het ontvangen van een folderpakket in hun brievenbus.

01 / 08