Andere belangrijke conclusies:

  • Massaal gelezen in alle doelgroepen: Maar liefst 75% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder leest wekelijks een papieren folder.
  • Digitale concurrentie: Ondanks de opkomst van digitale media, verdringt de digitale folder de papieren variant niet.
  • Bereik via de brievenbus: Via de brievenbus worden de meeste Nederlanders bereikt met de papieren folder.
  • Ook zonder brievenbusfolders: Zelfs onder huishoudens die geen folders thuis ontvangen, leest de helft van de consumenten geregeld folders.
  • Positieve perceptie: Lezers zijn positief over folders en vinden ze relevant.
  • Aanbiedingen als trekker: De belangrijkste reden voor consumenten om folders te bekijken, is het vinden van aanbiedingen.
  • Belangrijkste oriëntatiebron: Papieren folders zijn de belangrijkste oriëntatiebron voor aankopen ten opzichte van andere media.
  • Actie na lezen: Een indrukwekkende 86% van de consumenten komt in actie na het lezen van folders, wat resulteert in aankopen en toenemende traffic naar winkels.

Onafhankelijk Onderzoek
Dit onderzoek is uitgevoerd door GfK, onder begeleiding van het Nationaal Media Onderzoek (NMO). Hierdoor is er gedegen onderzoek gedaan naar de bereikcijfers van folders in vergelijking met andere media. Dankzij de inspanningen van GfK en NMO kan er antwoord gegeven worden op cruciale vragen zoals het bereik van de folder per branche, wie de folderlezer is, waarom zij de folder lezen en wat het effect van het medium is op winkelbezoek. “Deze inzichten zijn interessant voor iedere retailer, fabrikant en mediabureau die de folder inzet in de mediamix of overweegt dit te doen,” aldus Judith Oude Sogtoen, Directeur DDMA.

Inken Oestmann van NMO voegt daaraan toe: “De resultaten zijn ‘approved by NMO’ omdat ze voldoen aan alle onderdelen van onze onderzoekscode. Op die manier kan de markt erop vertrouwen dat het onderzoek betrouwbare en bruikbare resultaten levert.”

Folders Blijven Onmisbaar
“Sinds de laatste meting van het folderbereik zes jaar geleden is er veel veranderd in het medialandschap. Bij GfK doen we veel onderzoek naar mediagebruik en telkens lijkt digitale media terrein te winnen. Het hoge bereik van papieren folders is daarom de meest in het oog springende uitkomst van dit onderzoek. Digitaal vervangt de papieren folder niet, het is vooral aanvullend aan elkaar. Consumenten bekijken en waarderen folders vanwege de relevante informatie die zij daarin vinden, vooral over aanbiedingen. De resultaten tonen aan hoe belangrijk papieren folders zijn voor retailers,” aldus Alke Bassler van GfK.

Wens van Adverteerders
“Als verspreider van brievenbusreclame zijn we trots dat we na zes jaar weer een bereiksonderzoek voor folders kunnen presenteren. Steeds vaker vroegen adverteerders naar onafhankelijke cijfers over bereik, effectiviteit en leesgedrag van folders," aldus Yme Pasma, CEO van Spotta.

Voor meer informatie:
Het hele onderzoeksrapport is hier te downloaden of vul onderaan de pagina jouw e-mailadres in het formulier in. Voor vragen over het onderzoek, analyses, bereik op branche- of titelniveau, of andere inzichten neem contact op met Jan-Willem Kuiper, Marketing Manager Spotta, via jan-willem.kuiper@spotta.nl.

Over GfK:
GfK, sinds 2023 onderdeel van NIQ, biedt al 90 jaar essentiële inzichten voor klanten wereldwijd. Met diepgaande analyses van markt- en mediatrends ondersteunt GfK bedrijven om hun consumenten beter te begrijpen en groei te realiseren.

Over NMO:
Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) is een initiatief van de organisaties voor mediabereiksonderzoek in Nederland. Via deze organisaties zijn alle grote Nederlandse media-exploitanten en omroepen betrokken, alsmede de bond van adverteerders (BVA) en het Platform Media Adviesbureaus (PMA). Het NMO houdt toezicht op de uitvoering van onafhankelijke en betrouwbare mediaonderzoeken in Nederland.

Over Spotta:
Spotta is de grootste verspreider van huis-aan-huis folders in Nederland. Met 21.000 bezorgers bezorgt Spotta wekelijks bij alle huishoudens in het land. Dankzij slimme, op data gebaseerde verspreidoplossingen bezorgen ze brievenbusreclame op maat. Adverteerders kunnen hierdoor effectief hun doelgroep bereiken, terwijl huishoudens alleen relevante en gewenste brievenbusreclame ontvangen.

Vul hier jouw e-mailadres in en ontvang het onderzoeksrapport

Bekijk ook eens onze andere berichten

InMijnBus één jaar landelijk actief: minder verspilling, meer regie voor de consument

10-6-2025

Sinds de landelijke uitrol tussen september 2023 en juni 2024 hebben huishoudens in heel Nederland via InMijnBus zelf de regie over het ontvangen van een folderpakket in hun brievenbus.

Spotta stapt in de postmarkt

5-6-2025

Op 26 mei jl. bracht FD het nieuws dat Spotta zich bij de ACM heeft geregistreerd als postvervoersbedrijf. Daarmee betreden we officieel de postmarkt.

De winnaars van de Reclamefolder Awards 2025 zijn bekend!

4-6-2025

Tijdens het event Catch the Shopper op 3 juni jl. in Groenekan zijn de winnaars van de Reclamefolder Awards 2025 bekendgemaakt. 

Spotta breidt dienstverlening uit met bezorging van direct mail

Catch the Shopper 2025

19-05-2025

Op 3 juni vindt Catch the Shopper plaats; een dag vol inspiratie, innovatie en inzichten in de toekomst van shoppermarketing. 

Case study: De kracht van de papieren folder bij Expert

19-05-2025

In deze case study onderzoeken we hoe de inzet van de papieren folder Expert ondersteunt bij de gekozen strategie en welke resultaten dit heeft opgeleverd. 

Meer gelezen folders, meer actie door de consument

01-05-2025

Uit recent onderzoek van Markteffect blijkt dat gepersonaliseerde folderpakketten, zoals aangeboden door Folderkiezer, aanzienlijk effectiever zijn in het stimuleren van consumentengedrag.

Inline productie van geadresseerde folderpakketten in Den Bosch

14 april 2025

Volgende stap op de InMijnBus-roadmap zorgt voor hogere bezorgkwaliteit en minder werkdruk voor bezorgers. 

01 / 08