Kans voor Duitse Ketens 

Veel Nederlanders weten dat winkelen in Duitsland voordeliger is, vooral voor producten als tabak, alcohol, frisdrank en vlees, zo blijkt uit onderzoek¹. Bovendien is er keuze uit een ruimer assortiment en kunnen ze ook goedkoop tanken tijdens hun tripje over de grens. Retailorganisaties in grensplaatsen zoals Gronau, Nordhorn en Meppen plukken hier de vruchten van. 


Uit het consumentenonderzoek (2024) van Deloitte blijkt dat Nederlandse consumenten naast hun primaire supermarkt, gemiddeld 39% van hun uitgaven besteedt in fysieke secundaire en tertiaire supermarkten. Hoe zorg je als Duitse retailer ervoor dat de Nederlandse consument deze uitgaven bij jouw winkel in het grensgebied doet en niet bij die van de (Nederlandse) concurrent? Terwijl je als retailer in eigen land diverse media tot je beschikking hebt en kunt meeliften op landelijke campagnes, is middelenmix voor het bereiken van Nederlandse consumenten in de grensgebieden vaak beperkter. Een middel dat wel relatief eenvoudig kan worden ingezet: huis-aan-huis folderverspreiding! 

De folder in de middelenmix 

Waar Duitse consumenten waarde hechten aan gedegen productinformatie en kwaliteit, zijn Nederlanders vooral gevoelig voor aanbiedingen en prijzen. ²’ ³ Een medium waarmee je deze aanbiedingen en acties effectief presenteert in Nederland, is de folder. Voor het aanbod in supermarkten oriënteert maar liefst 60% van de Nederlandse consumenten zich met behulp van supermarktfolders tegenover 13% via internetsites en 22% via apps. ⁴ Daarbij leest 75% van de folderpakket ontvangers folders voor de aanbiedingen ⁵.  

Netto Supermarkten, Penny Supermarkten, Norma Supermarkten, Trinkgut en DM Drogisterijen maken al dankbaar gebruik van het medium om de Nederlandse koopjesjagers te bereiken in de grensregio’s. Door hun folder in het folderpakket van Spotta te verspreiden, belanden hun folders wekelijks bij circa 350.000 Nederlandse consumenten in het grensgebied op de deurmat. In deze folder staan speciale producten, drank en sigaretten. Benieuwd hoe jouw Duitse retail organisatie Nederlandse consumenten kan bereiken via het folderpakket? We gaan graag met je in gesprek! 

1. https://www.rtvoost.nl/nieuws/2322566/boodschappen-doen-in-duitsland-neemt-vlucht-maar-duitsers-weten-overijssel-ook-goed-te-vinden 
2. Marketing Duitsland (rvo.nl) 
3. https://dit.eo.nl/artikel/dure-boodschappen-supermarkt-picnic 
4. Consumentenonderzoek 2023, Deloitte 
5. NMO, 2024 

Bekijk ook eens onze andere berichten

InMijnBus één jaar landelijk actief: minder verspilling, meer regie voor de consument

10-6-2025

Sinds de landelijke uitrol tussen september 2023 en juni 2024 hebben huishoudens in heel Nederland via InMijnBus zelf de regie over het ontvangen van een folderpakket in hun brievenbus.

Spotta stapt in de postmarkt

5-6-2025

Op 26 mei jl. bracht FD het nieuws dat Spotta zich bij de ACM heeft geregistreerd als postvervoersbedrijf. Daarmee betreden we officieel de postmarkt.

De winnaars van de Reclamefolder Awards 2025 zijn bekend!

4-6-2025

Tijdens het event Catch the Shopper op 3 juni jl. in Groenekan zijn de winnaars van de Reclamefolder Awards 2025 bekendgemaakt. 

Spotta breidt dienstverlening uit met bezorging van direct mail

Catch the Shopper 2025

19-05-2025

Op 3 juni vindt Catch the Shopper plaats; een dag vol inspiratie, innovatie en inzichten in de toekomst van shoppermarketing. 

Case study: De kracht van de papieren folder bij Expert

19-05-2025

In deze case study onderzoeken we hoe de inzet van de papieren folder Expert ondersteunt bij de gekozen strategie en welke resultaten dit heeft opgeleverd. 

Meer gelezen folders, meer actie door de consument

01-05-2025

Uit recent onderzoek van Markteffect blijkt dat gepersonaliseerde folderpakketten, zoals aangeboden door Folderkiezer, aanzienlijk effectiever zijn in het stimuleren van consumentengedrag.

Inline productie van geadresseerde folderpakketten in Den Bosch

14 april 2025

Volgende stap op de InMijnBus-roadmap zorgt voor hogere bezorgkwaliteit en minder werkdruk voor bezorgers. 

01 / 08