Home > Supermarkt > Werk aan je sportieve routine en discipline

Werk aan je sportieve routine en discipline

SupermarktUit de folderVrije tijd

Werk aan je sportieve routine en discipline

Het jaar is drie weken oud. Voornemens worden volgehouden of losgelaten. De meest deprimerende dag ‘Blue Monday’ hebben we ook achter de rug. Nu is het tijd om ons op onze sportieve routine en discipline te concentreren. Voor zowel thuissporters, buitensporters als zaalsporters. Met een ijzeren zelfdiscipline kom je een heel eind en dat doe je met onderstaande routines.

Stapje voor stapje
Wanneer je gaat sporten is het vooral een kwestie van volhouden en doorzetten. Stel jezelf realistische doelen en ga niet meteen 3x per week hardlopen. Bouw het langzaam op. Sport je helemaal niet, begin dan met 1x per week en als je dat een maand volhoudt, ga dan over naar 2x per week. Zo bouw je ook op een verantwoorde manier je conditie op. Heb je besloten thuis aan krachttraining te doen, maak dan gebruik van een halterset of kettlebell, die je in verschillende kilo’s hebt en in vrolijke kleuren verkrijgbaar zijn. Werk je aan je buikspieren dan is een buikspiertrainer een goede hulp.

Verleidingen weerstaan
Wie sport om af te vallen heeft nog een extra uitdaging als het om discipline gaat en dat is gezond en vooral niet te veel eten. Sporten maakt hongerig. Daarom is het goed om bewust op je eten te letten. Doe je aan duursport dan is kun je vooraf koolhydraatrijk eten. Niet voor niets eten wielrenners veel pasta voordat ze een dagdeel gaan fietsen. Voor het herstel van je spieren helpt het om na het sporten eiwitrijk te eten. Het idee dat hoe meer eiwitten je eet, hoe sneller je spieren herstellen en sterker worden, klopt niet. Je lichaam kan een maximum hoeveelheid eiwitten per dag verwerken. Weeg je 65 kilo dan is 52 gram eiwitten per dag voldoende en weeg je 80 kilo dan volstaat 64 gram eiwitten. Eiwitrijke producten zijn: bakje magere kwark (15), een plak kaas (5) een ei (7), 120 gram kabeljauwfilet (28), 100 gram kipfilet (31), glas halfvolle melk (6), 5 walnoten (5).

Strak in het pak
Heb je als doel om er goed uit te zien en strak in pak te verschijnen of deze zomer tevreden over je lijf in bikini of badpak te lopen? Dan helpt het om samen te gaan sporten. Spreek af welke avonden je samen naar de sportzaal of fitnessclub gaat. En spreek ook af dat je samen op de weegschaal gaat staan. Dat werkt motiverend. Wat ook helpt is er sportief goed uit te zien. Kies voor een mooie sportoutfit. Voor vrouwen begint dat met een goede sportbeha, voor mannen met een stoer sportshirt. Daarnaast is het fijn om een warm sweatvest te hebben, zodat je spieren niet te snel afkoelen. Na alle inspanningen is het heerlijk om met een joggingbroek en een spannend boek of ontspannen tijdschrift op de bank neer te ploffen.

Sporten met muziek
Sporten en muziek gaan hand in hand. Met muziek kom je nu eenmaal sneller in een bepaald ritme en houd je het langer vol. Muziek leidt de aandacht af van de inspanningen. Tegelijkertijd kan muziek heel opzwepend werken waardoor het tempo ongemerkt omhooggaat. Vooral hardlopers, fietsers en bodypumpers, -shapers en -steppers sporten het best met goede muziek. Zet je meest sportieve playlist op en stop goede in-ear oortjes in je oren, die je aansluit op je smartphone.

Minimale inspanning, maximaal effect
Ben je niet zo sportief aangelegd, maar wil je toch meer bewegen en gezonder eten dan draait alles om routine. Bouw korte vaste momenten in je dagelijks leven in waarop je je sportief inspant. Thuis sporten wordt steeds populairder en dat zie je ook terug in de folders van Spotta. Schaf een aantal sportaccessoires aan zoals een handknijper, push-up bars of een expander. Wil je elke dag herinnerd worden dat je nog even een kwartier vrij maakt om te sporten, schaf dan een trainingsbank of een yogamatje aan en zet deze in je slaapkamer of leg je matje daar neer waar je er niet omheen kunt. Houdt met een activity tracker je dagelijkse inspanningen in de gaten. 

Laat een reactie achter

Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit artikel.

Wachtwoord vergeten! Er is een mail verzonden naar je mailadres om je wachtwoord te wijzigen.