Home > Uit de folder > Versla Blue Monday, houdt vast aan je goede voornemens

Versla Blue Monday, houdt vast aan je goede voornemens

Uit de folderVrije tijd

Versla Blue Monday, houdt vast aan je goede voornemens

Dit jaar valt Blue Monday op 15 januari. De verklaring van deze meest deprimerende dag van het jaar is dat de gezellige decembermaand voorbij is, de lente nog mijlenver weg, maar ook dat de meeste mensen hun goede voornemen hebben laten varen. Versla dit jaar Blue Monday en houd je aan je goede voornemens.

Veranderen van gedrag
Had je dit jaar goede voornemens en ben je nog steeds gemotiveerd? Houd vol. Goede voornemens staan of vallen bij het veranderen van je eigen gedrag. De kunst is om je gedrag, dat voor een groot deel onbewust en automatisch is, aan te passen en dat begint door je bewust te zijn van de dingen die jouw gedrag beïnvloeden.

Sociale druk uitoefenen
Met Blue Monday in zicht, kun je het beste de sociale druk gaan opvoeren. Heb je besloten te gaan sporten, zorg dat je samen met iemand gaat. Ben je bezig met het veranderen van je eetpatroon, betrek andere huisgenoten, vrienden of collega’s bij je voornemen en doe het samen. Zo houd je het langer vol.

Voel je gesteund
Probeer je meer rust in te bouwen, maak afspraken op je werk en thuis en vraag of anderen rekening met je willen houden. Wat ook bijdraagt is dat je nog even samen met je sportmaatje een sportoutfit in de uitverkoop koopt. Of dat je partner automatisch een glas vruchtensap voor je inschenkt. Jouw kinderen in het vervolg standaard de tafel dekken met een klein bord speciaal voor jou. Zo voel je je gesteund en versla jij moeiteloos dit jaar Blue Monday.

Wilskracht versterken
Verandering van gedrag en dat volhouden kost energie. Wat werkt is concreet te maken wanneer je wat gaat doen. Maak een weekmenu en leg alvast de fruitschaal vol mandarijnen, vries porties smoothies in, die je van tevoren met je blender hebt maakt. Of pak alvast kleine porties in met je favoriete gezonde tussendoortjes.

Makkelijkste keuze
Wil je meer sporten, schaf een goede sportbeha aan. Zet je sporttas alvast klaar, leg je sportvest uitgespreid op bed, fiets meteen vanaf je werk door naar de sportschool. Wil je meer rust? Sta iets eerder op, koop een heerlijk geurende badolie, leg je favoriete boek alvast klaar, zet de theepot op tafel met een extra lekkere theesmaak. Het zijn allemaal manieren om je gedrag te veranderen, maar wel op zo’n manier dat het welhaast ongemerkt gaat en je van de nieuwe manier van leven de makkelijkste keuze maakt, door deze al voor te ‘programmeren’.

Prikkels negeren
Je gedrag wordt voor een groot deel beïnvloed door prikkels van buitenaf. Negeren is soms moeilijk, maar je kunt het jezelf makkelijk maken door bijvoorbeeld in de supermarkt te kiezen voor andere gangpaden. Sta wat langer stil bij de gezonde mueslirepen, die je wilt inslaan als gezond tussendoortje. Zorg dat je in je mandje dingen als tomatensoep, en Griekse yoghurt gooit voor de moeilijke momenten. Leg je bank vol met wasgoed die nog gevouwen moet worden, zodat je in één moeite doorgaat of klap je laptop dicht en leg ‘m uit het zicht. Zo creëer je een prikkelvrije omgeving voor jezelf en lukt het je ook na Blue Monday om je aan je goede voornemen te houden.

Beloon jezelf
En heb jij je deze eerste maand van het jaar aan je goede voornemen gehouden en Blue Monday verslagen? Beloon jezelf. Met een smeuïg broodje salade met stukjes komkommer, een nieuwe bidon, een fijne vocht inbrengende bodylotion of verwen jezelf met iets dat je al langer wenst. Juist nu zijn er veel aanbiedingen en kun je extra voordelig nieuwe handdoeken, kussens voor op de bank of een professionele hartslagmeter aanschaffen. Trakteer jezelf op een avondje naar de bioscoop of sauna en spreek jezelf elke dag bemoedigend toe. Ook als het even niet lukt. Positieve woorden missen hun effect niet en doen sombere gedachten als sneeuw voor de zon verdwijnen.

 

Laat een reactie achter

Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit artikel.

Wachtwoord vergeten! Er is een mail verzonden naar je mailadres om je wachtwoord te wijzigen.