Home > Vrije tijd > Tips om te starten met sporten

Tips om te starten met sporten

Vrije tijd

Tips om te starten met sporten

Tijd om te gaan sporten. Dat is gezond en je valt er van af! Zeker met de vakantie op komst is het fijn om letterlijk en figuurlijk lekker in je vel te zitten. Hieronder staan tips die je net even dat ene duwtje in de rug geven om ook daadwerkelijk aan de slag te gaan.

Er is geen excuus

Er zijn genoeg excuses om niet te gaan sporten: geen tijd, te moe, het is saai, je haat het of je houdt het toch niet vol. Redenen genoeg dus om er überhaupt niet aan te beginnen. Maar eigenlijk is dat onzin en dat weet je zelf ook. Want door voldoende te bewegen voel je je fitter, blijf je gezond, zit je steeds strakker in je vel en blijf je op gewicht.

Sporten is niet alleen goed voor je gezondheid, maar door het vrijkomen van endorfine maakt het je ook nog eens gelukkig. Met die gedachte en onze tips zet je jouw excuses opzij en neem je de eerste stap om wel te sporten.

 

De eerste stap

Het zetten van de eerste stap is moeilijkst. Maak met jezelf een afspraak wanneer je gaat sporten en zet het in je agenda. In het begin is het belangrijk dat je je aan je eigen afspraken houdt. Ga je elke dag 10 minuten buikspieroefeningen doen, dan is het goed om dat op een vast tijdstip te doen en dat patroon de eerste weken niet te doorbreken. Ga je naar een sportschool of ben je van plan om bijvoorbeeld 2x per week 10 km te fietsen (dat is ongeveer 3 kwartier), zet dat dan in je agenda en laat daar niets tussenkomen. Dat is jouw sportmoment. Plan het sporten op de dagen dat je het rustig hebt. Zo is de kans van slagen om het vol te houden het grootst.

 

Doe het samen

Vind je sporten niet leuk of merk je dat het moeilijk is om je er telkens toe te zetten, spreek dan met iemand af om samen te gaan hardlopen, skeeleren, zwemmen of tennissen. Allemaal sporten die je heel goed met z’n tweeën kunt doen. Door het samen te doen, heb je een goede stok achter de deur om het ook daadwerkelijk iedere week te blijven doen. Uit onderzoek blijkt ook dat als je met z’n tweeën sport je elkaar motiveert en het langer volhoudt. Na verloop van tijd is sporten een routine geworden en ga je het zelfs missen als je een keer hebt overgeslagen.

 

Keep it simple

Is de sportschool niets voor jou, heb je niet iemand die met jou wil gaan sporten, is er iets dat je weerhoudt om ’s avonds de deur uit te gaan? Begin dan thuis. Er zijn steeds meer online video’s die fantastische work-outs laten zien, die je thuis kunt doen. Het kost niets, je hebt er geen dure sportattributen voor nodig en je bent er weinig tijd mee kwijt. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met squads of buikspieroefeningen. Bekijk filmpjes die je motiveren en hoe je de juiste houding aanneemt, zodat je geen blessures oploopt. Zelfs in bed kun je een work-out doen. En wat dacht je van touwtje springen zonder springtouw? Allemaal oefeningen die je weer in ‘shape’ brengen en zorgen voor een betere conditie.  

 

Stel een haalbaar doel

Maak het jezelf niet te moeilijk. Als je van niets ineens naar 3x in de week gaat sporten, dan leg je de lat voor jezelf wel erg hoog. Elke dag 5 tot 10 minuten is bijvoorbeeld een haalbaar doel. Of als je naar de sportschool wilt gaan, begin dan met 1x in de week en bouw dat op naar 2x in de week. Houd je dat vol en past het in je wekelijkse schema naast werken, relatie en sociaal leven, dan kun je overwegen om 3x in de week te gaan. Maar het belangrijkste is dat er balans is en dat sporten geen doel op zich wordt. Wat verder helpt is je vorderingen bijhouden. Een hartslagmeter kan daar een ideaal hulpmiddel bij zijn, maar de tijd bijhouden en opschrijven nadat je hebt hardgelopen, gefietst of bijvoorbeeld geroeid,  helpt ook.

 

Doe iets leuks en maak het leuk

Als je gaat sporten, kies dan voor een sport die je leuk vindt. Heb je moeite om sporten vol te houden, kies dan voor een teamsport. Doordat je samen in een team zit, word je gemotiveerd om elke keer te gaan en is sporten ook een vorm van gezelligheid. Sport je liever alleen, zet dan je favoriete muziek op tijdens het hardlopen of beloon jezelf na de eerste maand met nieuwe sportschoenen of koop een goedkope, lekker ruikende douchecrème. Trakteer jezelf op een fruitsalade of spreek af om samen met je sportmaatje naar de film te gaan. Na inspanning is het tijd voor ontspanning.

 

Sportkleding vind je in deze folders:

Aktiesport

Sport2000

 

Voordelige sportschoenen vind je bij:

Scapino

Bristol

 

Laat een reactie achter

Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit artikel.

Wachtwoord vergeten! Er is een mail verzonden naar je mailadres om je wachtwoord te wijzigen.