Home > Sporten: word je eigen personal trainer

Sporten: word je eigen personal trainer

Sporten: word je eigen personal trainer

Word jij je eigen personal trainer? Disciplineren en motiveren dat is wat een personal trainer doet. Waarbij het gaat om gezond leven, eten en bewegen. Met deze tips en trucs word jij je eigen personal trainer.

 

Een goede voorbereiding

Met een goede voorbereiding houd je het beter en vooral langer vol. Maak gebruik van een trainingslogboek, zoals personal trainers ook doen. Daarin zet je gegevens als datum, tijdsduur, soort beweging, maar ook je ochtendpols, je ochtendgewicht (1 à 2 x per week). Als je van een hartslagmeter gebruik maakt, schrijf je ook het aantal verbrande aan calorieën en vet op. Geef aan hoe je je voelt in de vorm van een smiley. Er zijn ook allerlei apps, die je hierbij kunnen ondersteunen.

 

Maak een trainingsschema

Een trainingsschema is een schema waarin de opbouw van je training verwerkt is. Waarbij ook herstelmomenten in zijn opgenomen. Stap 1 is: zorg voor de juiste brandstof, waarbij het belangrijk is dat je drie kwartier van tevoren een energierijk drankje drinkt, zodat je voldoende vocht in je lichaam hebt. Vergeet in je schema niet om een warming-up in te bouwen en je daarvoor warm te kleden en bouw ook een ‘cooling-down’ in. In een 7 wekenprogramma kun je met oefeningen, intervaltrainingen en een schema waar je je aan houdt een goede conditie opbouwen. Vergeet niet voldoende rust te nemen en jezelf te verwennen met bijvoorbeeld een warm bad tijdens een rustdag en je lichaam goed in te smeren met een vocht inbrengende bodylotion.

 

Gezond eten is gezond presteren

Ga je intensiever bewegen zorg dan voor een zo gevarieerd mogelijk ontbijt met voldoende koolhydraten. Eet bijvoorbeeld havermout of muesli met yoghurt of kwark voor de eiwitten. Zorg er ook voor dat je eet voordat je honger krijgt. Daarnaast is het belangrijk dat je vaak en op tijd drinkt.  Houd een dagboek bij van wat je dagelijks, ’s ochtends, ’s middags en ’s avonds eet en ook welke tussendoortjes je tot je neemt. Zo krijg je inzicht in je eetpatroon.

Je kan hier My Fitnesspal voor gebruiken. Een hele handige (en gratis) app. Er staat een hele lijst aan voedingsmiddelen in. Uitgesplitst in eiwitten, vet, koolhydraten en calorieën. Zo weet je precies wat je binnen krijgt en juist buiten de deur moet houden.

 

Bouw een ritme op

Zorg ervoor dat je een vast ritme hebt, waarbij je iedere keer hetzelfde ritueel toepast. Ga je direct na je werk sporten of juist elke ochtend voordat je aan de slag gaat, dan is het belangrijk dat je in je ritme komt. Als je gaat sporten eet dan twee uur van tevoren niet meer, maar als je een zware training tegemoet gaat dan kun je ruim een half uur van tevoren nog een banaan of een energiereep nemen. Topsporters zie je vaak pasta eten. Met dat koolhydraatrijke voedsel voorzien zij hun lichaam van voldoende brandstof, die hun spieren nodig hebben om te kunnen presteren.

 

Houd vol en beloon jezelf

Discipline en motivatie zijn de belangrijkste elementen die je nodig hebt als je je eigen personal trainer wilt zijn. Ontbreekt het je aan het volhouden van regelmatig sporten, schakel dan iemand anders in om je te motiveren en je te helpen het vol te houden. Beloon jezelf ook met een sportpresentje na de eerste week en trakteer jezelf op een boek of een paar gewichten om ook een goede krachttraining in te bouwen. Na 7 weken is je conditie op peil en zal de weegschaal het niet te missen effect ook aantonen. De kilo’s vliegen eraf en dat is de beloning die je wilt.  

Laat een reactie achter

Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit artikel.

Wachtwoord vergeten! Er is een mail verzonden naar je mailadres om je wachtwoord te wijzigen.