Home > Supermarkt > Smullen van verse smoothies

Smullen van verse smoothies

Supermarkt

Smullen van verse smoothies

Ben jij al verslingerd aan de smoothies? Er zijn de meest gevarieerde en verrukkelijke recepten in omloop.

Smoothies zijn niet alleen lekker, maar ook heel gezond. Het is een bron aan vitamines en mineralen. Zelf een smoothie maken is heel eenvoudig. Je hebt er een blender voor nodig en natuurlijk verse groente en fruit. Heb je geen blender, dan volstaat een staafmixer ook. Dan kost het iets meer tijd met het mixen.

Smoothies zijn te verdelen in twee soorten: fruit smoothies en groente smoothies. De groentesmoothies worden vrijwel altijd gemaakt met een mix van groente en fruit waarbij de fruitsmaak zorgt voor een verfijnde zoete smaak.

De smoothies worden in basis vaak gemaakt met yoghurt, melk, amandelmelk of sojamelk. De groenten die het meest voor een groente smoothie worden gebruikt zijn spinazie, romeinse sla, rucola, avocado, andijvie en boerenkool. De fruitsmoothies zijn vaak een mix van sinaasappels met banaan en aardbeien. Eigenlijk zijn alle soorten fruit geschikt voor smoothies. Frambozen, kersen, blauwe bessen, kiwi, perzik en meloen doen het ook altijd goed.

Naast de pure smoothies zijn er allerlei variaties mogelijk met gezonde voeding smiddelen zoals havermout en tarwegras maar ook dadels, gember, kokos en chiazaad worden gemixt. Populair zijn verder de superfoods zoals blauwe bessen, frambozen en kiwi. Het geheim van de smaakvolle smoothies zit in de toevoeging van verse kruiden. Dat geeft je smoothie net dat beetje extra waardoor je er je persoonlijke ‘touch’ aan kunt geven. Veel gebruikte kruiden zijn munt, koriander, selderij en basilicum.

Wil je een heerlijk koele smoothie, mix het fruit dan meteen met ijsblokjes. Andersom kan ook. In de supermarkt vind je bevroren fruit, dat je even laat ontdooien en dan direct in de blender kunt mixen met yoghurt, water of (soja)melk.

Het maken van elke smoothie is eenvoudig. Doe eerst yoghurt, melk of water in de blender en voeg vervolgens de fijngesneden groenten of de stukjes fruit toe. Voeg net zoveel yoghurt, melk of water toe tot het fruit onder staat en de blender het fruit makkelijk kan mixen.

De dikte van de smoothie bepaal je door er meer of minder yoghurt, melk of water aan toe te voegen. Een smoothie is het lekkerst als je deze koud drinkt. Zet de kan met smoothie voor een uurtje in de koelkast. Pak een paar mooie glazen en versier deze met een blaadje munt of een schijfje sinaasappel of een mooie aardbei. Als je smoothie na een uurtje gekoeld is kan je genieten van je eigen gemaakte creatie!

Laat een reactie achter

Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit artikel.

Wachtwoord vergeten! Er is een mail verzonden naar je mailadres om je wachtwoord te wijzigen.