Home > Drogist > Goede voornemens: dit keer lukt het wel

Goede voornemens: dit keer lukt het wel

DrogistSupermarktVrije tijd

Goede voornemens: dit keer lukt het wel

Het komende jaar gaan die goede voornemens je echt wél lukken!

Zo aan het eind van het jaar maakt iedereen even de balans op. Hoe ging het dit jaar en belangrijker nog: wat ga ik volgend jaar doen? Je hebt ze vast, die goede voornemens en op minstens één punt ga jij het in 2017 over een andere boeg gooien dan tot nu toe. Toch?

Meest populaire voornemen: afvallen

Veruit het meest populaire voornemen is afvallen. Worstel jij ook al langere tijd met je gewicht, geniet dan nog even van de feestdagen en zet er dan een tijdje de rem op. Dat hoeft niet in het extreme. Juist niet. Veranderen van je eetpatroon kost moeite. Het grootste effect bereik je met kleine stapjes. Het begint met minder eten, maar eet niet te weinig. Het is een valkuil, want eet je te weinig en heb je steeds trek, dan is het moeilijk om iets lekkers af te slaan. Tijdens het avondeten kun je wel een kleiner bord nemen. Dan schep je automatisch minder op. Heb je na het avondeten nog honger, neem een glas water of leg een zak wortels op tafel, die je kunt opeten. Rauwkost versnelt je spijsvertering.

Kies voor gezonde tussendoortjes

Het kost wat moeite, maar na 4 tot 8 weken zit je kleding een stuk beter en voel je je ook fitter. Kies voor gezonde tussendoortjes, bijvoorbeeld een smoothie of neem een handje noten (30 gram). ’s Middags kun je kiezen voor fruit, zoals een appel of een kiwi. Dat geeft een energieboost en helpt tegen een middagdip. ’s Avonds na het eten niet snacken en in plaats daarvan een schaaltje yoghurt. Lukt dat niet, snoep dan verstandig en neem een havermoutmuffin of ga voor een mueslireep vol granen, noten, pitten, zaden en rozijnen. Let er op dat er geen suiker, stropen, transvetten of synthetische zoetstoffen in zitten.

Wist je dat afvallen voor 70 procent met je voeding te maken heeft en 30 procent met bewegen? Pas een aantal tips toe, die jouw eetgewoonten veranderen en jij kunt straks tegen jezelf zeggen: 'zooo 2016!'

Veelvuldig besproken voornemen: meer balans en minder stress

Was het afgelopen jaar de balans af en toe ver te zoeken, dan is dit het moment om je voor te nemen een betere balans te vinden. Slokt je werk je regelmatig op, of neem je je werk te vaak mee naar huis, gooi het over een nieuwe boeg. Ga meer genieten. Kies voor momenten voor jezelf en geniet van een lekker kop thee of een heerlijke espresso. Wat ook helpt is je minder zorgen maken. Stel orde op zaken als het gaat om de dingen waar je stress van krijgt. Heb je nu eenmaal die leuke, drukke baan, zorg er dan voor dat de boog niet altijd gespannen staat en boek nu alvast een korte vakantie of ga er een paar keer een lang weekend tussenuit. Je zult zien dat je je weer helemaal opgeladen voelt.

Meest gehoorde voornemen: meer bewegen

Kom je er niet aan toe? Ontbreekt de tijd of heb je echt geen puf meer, maar zou je toch graag meer willen bewegen, ga het gewoon doen. Doorbreek het ‘Pavlov’-effect. Is het jouw gewoonte om na het eten op de bank neer te ploffen en er niet meer vanaf te komen? Pak het eens anders aan. Neem extra vitamines, waardoor je je automatisch fitter voelt. Koop een paar sportschoenen en ga minstens 2x per week een rondje hardlopen of stevig wandelen. Weet je jezelf niet zo goed te motiveren? Spreek af met een vriend of vriendin om samen te gaan sporten.  

Kijk in de actuele folders van de supermarkten voor gezonde voeding. Voor vitamines ga je naar de drogist.

 

Laat een reactie achter

Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit artikel.

Wachtwoord vergeten! Er is een mail verzonden naar je mailadres om je wachtwoord te wijzigen.