Home > Bereid je voor op de Vierdaagse

Bereid je voor op de Vierdaagse

Bereid je voor op de Vierdaagse

Eens in je leven wil je de Vierdaagse van Nijmegen gelopen hebben. Het magische moment waarop je na vier dagen de finish bereikt, is een moment om nooit te vergeten. Want het is een hele prestatie om de ‘walk of the world’ uit te lopen. Dat vraagt wel om de nodige voorbereiding. Het is belangrijk dat je voldoende eten, drinken èn droge sokken meeneemt. Als toeschouwer zorg je voor een grandioos onthaal op de Via Gladiola.

Uithoudingsvermogen
De wandelvierdaagse van Nijmegen is een jaarlijks nationaal evenement waar je echt voor getraind moet hebben, wil je deze zonder al te veel problemen uitlopen. Het vraagt wat van je uithoudingsvermogen om vier dagen lang dagelijks 30, 40 of 50 kilometer te lopen. Je bent lang onderweg en het weer kan wisselvallig zijn.

Extra sokken
Met mooi weer heb je het liefst zo min mogelijk aan en zul je je tegelijkertijd goed moeten insmeren tegen de zon. Draag altijd iets op je hoofd. Als het regent is het fijn als je een poncho bij je hebt en dat er in je rugzak een extra paar droge sokken zit. Een extra T-shirt is ook geen overbodige luxe.  
Tijdens het wandelen hebben je voeten het zwaar te verduren. Verzorg je voeten daarom goed. Dat begint bij goede sokken. Het meest ideale zijn compressiesokken, die zorgen voor een goede doorbloeding. Maar ook gewone katoenen sokken voldoen, zolang je voeten maar droog blijven in je schoenen, want daarmee voorkom je blaren. Neem daarom altijd een paar extra schoenen mee.

Drink elk kwartier
Je kunt niet zonder rugzak of heuptas. Daarin neem je eten en drinken mee voor overdag. Natuurlijk zijn er watertappunten, maar je wilt niet zonder drinken komen te zitten. Er zijn mensen die wel zeven liter water per dag drinken tijdens de vierdaagse! Bij een lange wandeltocht is het belangrijk dat je elk kwartier een aantal slokken drinkt. Water alleen is niet voldoende. Wissel water af met vruchtensappen of een sportdrank. Drink tijdens het wandelen een sportdrank die vooral je dorst lest (dehydraterende drankjes). Hier zit maximaal 40 tot 80 gram koolhydraten in. Kies pas na afloop van de wandeltocht voor een energiedrank (80 tot 200 gram koolhydraten) waarmee je je energie weer snel op peil brengt.

Geen honger, toch eten
Onderweg moet je voldoende eten. Licht verteerbaar voedsel is het beste. En beter is het kleine hoeveelheden te eten in plaats van de gebruikelijke 3 maaltijden per dag. Een van de regels is: heb je geen honger? Toch eten. Prima eten voor onderweg zijn: krentenbollen, boterhammen, ontbijtkoek, bananen, biscuitjes, appels en energierepen. Een goede energiereep voor wandelaars is er één die veel (samengestelde) koolhydraten bevat en zo min mogelijk eiwitten, vetten en suikers, want die vertragen de opname van de koolhydraten, die je spieren zo hard nodig hebben.

Koolhydraatrijk eten
Voorafgaand aan zo’n lange wandeltocht is het ook goed om op je eten te letten. Kies voor een maaltijd met pasta of brood. In ieder geval koolhydraatrijk eten met mager vlees en veel groente. Eventueel nog wat yoghurt met vers fruit. Eet geen vet en drink de dag voor je gaat wandelen geen alcohol. Na afloop is het goed om vooral de eerste twee uur na het wandelen goed en verantwoord te eten. Vermijdt de friettent, kies voor een boterham met jam, een pastasalade met vis, een schaaltje vruchtenyoghurt of een banaan of sinaasappel. In die laatste twee zitten veel vitamine C, die je herstel bevordert.

Slingers en medailles
Voor de toeschouwers is het eveneens goed om voldoende water bij je te hebben. Trek iets aan waarmee je opvalt langs de kant van de weg. Hawaï slingers, (chocolade)medailles en natuurlijk een bos gladiolen zijn déattributen waarmee je de wandelaars feestelijk onthaalt op de Via Gladiola.

Checklist 4-daagse voor in je rugzak of heuptas:

-          Extra paar droge sokken

-          Poncho

-          Zonnebrandcrème

-          Water en sportdrank

-          Brood, fruit en een energiereep

-          Zoute dropjes en fruitsnoepjes

-          Tekentang

-          Vaseline

-          Voetcrème

-          Blarenpleisters, Betadine en leukoplast (tegen blaren)

-          Spinner of stressballetje (tegen dikke vingers)

Laat een reactie achter

Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit artikel.

Wachtwoord vergeten! Er is een mail verzonden naar je mailadres om je wachtwoord te wijzigen.