Home > Afvallen en op gewicht blijven terwijl je geniet

Afvallen en op gewicht blijven terwijl je geniet

Afvallen en op gewicht blijven terwijl je geniet

Voor wie zich aan zijn of haar goede voornemens heeft gehouden, beginnen de resultaten zichtbaar te worden. Ben jij op de gezonde toer gegaan? Meer gaan sporten of juist op zoek gegaan naar een betere balans? Dan is dit het moment om weer te gaan genieten. Maar, wel in balans.


Consequent blijven volhouden

Allereerst blijf doen wat je deed, want het succes zit ‘m niet in het aanpassen van je levensstijl, maar in het volhouden daarvan. Iedereen lukt het wel een paar weken het roer om te gooien, maar dat consequent blijven volhouden dat is de uitdaging.


Gezonde snacks bij de hand

Je denkt nu misschien dat je uit de gevarenzone bent, maar niets is minder waar. Allereerst: blijf eraf. Vermijd de dikmakers zoals zoetigheid, alcohol en ongezonde vetten. Ga niet compenseren door af en toe te smokkelen en daardoor minder te eten. Het beste is om altijd een paar gezonde snacks bij de hand te hebben. Heerlijke gezonde snacks zijn bijvoorbeeld komkommer met humus, koolhydraat arme gerookte kipfiletreepjes, een handje amandelnoten of pecannoten, een hard gekookt ei, een groene appel of een avocado met een beetje zeezout.

 
Supergezonde smoothie

Ga nooit zonder ontbijt de deur uit. Als je een blender hebt, maak dan een supergezonde smoothie van bijvoorbeeld rijpe mango, zwarte bessen en een handje verse spinazie. Het geeft meteen een goede start. Je kunt de smoothies van tevoren maken en invriezen. Zodat je niet alleen een gezonde, maar ook een vlotte start hebt ’s ochtends. Ook heel gezond en steeds populairder is havermout met fruit, waarbij je dan kunt kiezen voor magere kwark of amandelmelk. Wie het eenmaal geprobeerd heeft, zweert erbij.


Variëren met gezonde salades

Voor de lunch kun je zoveel mogelijk variëren met gezonde salades, waarmee je eindeloos kunt combineren. Bedenk dat je lichaam vooral in de loop van de dag steeds minder koolhydraten nodig heeft. Kies voor een gemengde salade in de middag. Als basis neem je rucola, veldsla of gemengde eikenbladsalade. Wil je niet steeds hetzelfde dan kun je naast tomaat, bosui, komkommer en paprika ook kiezen voor gekookte groentes zoals broccoli, courgette, sperziebonen en aspergetips. Wil je wat extra bite? Dan kun je bijvoorbeeld een blikje tonijn, plakjes eendenborstfilet of hamreepjes toevoegen. Ook smaakvol zijn pijnboompitten of pompoenpitten. Kies voor een dressing van een beetje olijfolie met citroen of balsamicoazijn.
 

Kwestie van blijven opletten

Als je steeds bewust boodschappen doet bouw je een soort routine in. Het is daarbij aan te raden om van te voren te bedenken wat je in die week gaat eten. Elke zondag en maandag komen er in de Spotta app nieuwe folders uit waarin je kunt kijken of er ingrediënten in de aanbieding zijn die passen bij jouw dieet.  
Maak het jezelf makkelijk en zoek niet al te ingewikkelde recepten uit. Werk met de ingrediënten die in de aanbieding zijn, dat bespaart je ook nog eens geld!


Afwisselen

Probeer met je avondeten zoveel mogelijk af te wisselen tussen groente met koolhydraten zoals zilvervliesrijst, quinoa of speltpasta en groente met vlees of vis, zoals kipfilet, runderreepjes of zalmfilet. Je zult merken dat als je het afwisselt je gewoon kunt genieten en je ondertussen ook op gewicht blijft.


Maak afspraken met jezelf

Heb je toch een leuke avond in het verschiet liggen? Ga je uit eten of is er een feestje? Maak dan van te voren een paar afspraken met jezelf. Is een goed glas wijn of een ijskoud biertje niet te vermijden? Wissel deze dan af met water. Het om en om drinken is een truc die bij uitstek goed werkt. Heb je zin in iets lekkers, kies voor de hapjes met tomaat, ei of zalm. En heb je echt heel veel zin in iets zoets? Dan is pure chocolade, een bakje yoghurt of bak een paar suikervrije muffins een uitkomst. Hier kun je dan ongegeneerd van genieten met een heerlijke kop verse muntthee. Ga je toch de mist in? Zet je gevoel van falen aan de kant en begin de volgende dag gewoon weer met de gezonde levensstijl, die je jezelf elke dag een beetje meer eigen maakt.

 

Laat een reactie achter

Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit artikel.

Wachtwoord vergeten! Er is een mail verzonden naar je mailadres om je wachtwoord te wijzigen.