Een groeiend aantal retailbedrijven ruilen papieren folders in voor digitale versies. Duurzaamheid is een belangrijke redenen voor deze overstap. Maar is de papieren folder werkelijk vervangbaar door zijn digitale tegenhanger en is deze echt zoveel duurzamer?
Digitaal versus print
Het Duitse Institut für Handelsforschung (IFH) benadrukt dat de klassieke papieren prospectus nog steeds een van de meest effectieve media is. Onderzoek toont aan dat gedrukte media, zoals reclamebladen en folders/brochures, een hogere gebruiksfrequentie kennen dan digitale alternatieven (met stabiele gebruikswaarden en een enorm bereik).
Naast de hogere gebruiksfrequentie van geprinte media, denken consumenten volgens het IFH vaak ten onrechte dat papier als informatiedrager een negatievere impact heeft op het milieu. Dit komt door foutieve informatie over watergebruik en een gebrek aan bewustzijn over de vervuilende aspecten van digitale communicatie.
Benieuwd hoe digitale communicatie zich verhoudt ten opzichte van geprinte media op het gebied van duurzaamheid? Lees hier het hele artikel van PRINTmatters.